onsdag 21. desember 2011

Vegansk julegrøt

I dag var jeg på julegrøt hos min gode venninne Katrine. Katrine er ikke veggis selv, men lager alltid sykt god veganmat til meg når jeg kommer. Der noen kanskje irriterer seg over at det kommer en veganer på besøk og tenker at du kan jo bare spise salaten som er tilbehøret til det de andre spiser, er Katrine helt motsatt. Hun tråler internett etter gode veganske oppskrifter (som da hun overrasket meg med noen helt fantastiske gulrotburgere), lager fantastisk god mat og får meg virkelig til å føle meg som en spesiell og veldig velkommen gjest!

I kveld var det grøt som sto på menyen og Katrine hadde funnet en vegansk grøtoppskrift på nett som hun lagde til  meg. Grøten smakte kjempegodt! Hvis du vil lage den hjemme så er oppskriften nederst i innlegget.


Tradisjon tro hadde Katrine forberedt mandel i grøten med gave:)


Men fordi hun er så snill hadde du laget to mandler, en til grøten med kumelk og en til den veganske varianten (er ikke det en perfekt vertinne??). Ettersom jeg var den eneste veganeren der var det stor sannsynlighet for at jeg fant en mandel. Og det gjorde jeg!


Hurra!! Og premien var en kjempegod vegansk sjokoladeplate!!
 
Jeg fikk også en gave fra Katrine som jeg må ta med et bilde av. Hun hadde nemlig pyntet pakken med en sjakkbrikke. Det lover veldig godt for innholdet!




Her er oppskriften på:

Risengrøt Veganstyle


Ca fem porsjoner

Ingredienser:
5 dl vann
1/2 ts salt
2,5 dl grøtris (ikke hurtigris)
4 dl kokosmelk
7,5 dl søtet soyamelk, f.eks. blå Alpro (hvis du bruker usøtet soyamelk, bør du smake til grøten med en del ekstra sukker)
2 ts sukker

Framgangsmåte:
1. Kok opp vann og salt. Tilsett risen, og la det koke på svak varme til vannet nesten er kokt inn (ca. 15 minutter).

2. Tilsett kokosmelk og soyamelk. Kok opp og la grøten småkoke på lav varme til den har passe konsistens (ca. en time). Det er viktig å passe på at varmen ikke blir for høy, siden grøt lett koker over eller svir seg.

3. Tilsett sukker. Smak på grøten, og tilsett ev. ekstra salt og sukker hvis smaken er litt tam. La gjerne grøten stå noen minuttter før den serveres, slik at den tykner litt. Hvis grøten blir for tykk, kan den tynnes ut med litt ekstra soyamelk.

4. Server med sukker, kanel og vegansk smørøye.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar